.
Tosca

Tonsättare: Puccini, Giacomo.  
Libretto/text: Giuseppe Giacosa och Luigi Illica efter Victorien Sardous skådespel La Tosca (1887).
Undertitel/nr: Melodrama i tre akter. 
Uruppförande: 14 januari 1900 på Teatro Costanzi i Rom. 
Personer: Floria Tosca, berömd sångerska (sopran) ; Mario Cavaradossi, målare (tenor) ; Baron Scarpia, chef för polisen (baryton) ; Cesare Angelotti, före detta konsul (bas) ; Spoletta, polistjänsteman (tenor) ; Sakristanen (baryton) ; Sciarrone, gendarm (bas) ; En fångvaktare (bas) ; En herdegosse (mezzo eller gossopran) ; En kardinal, Bödeln, Statsprokuratorn, En skrivare, En officer, En sergeant (stumma roller) ; soldater, polisbetjänter, damer, ädlingar, korgossar, präster, borgare, folk (kör). 
Tid och plats: Rom i juni 1800.
. .
Handling/innehåll:

Akt I.
Cesare Angelotti, före detta konsul i den fallna republiken Rom, har just flytt ur fångenskapen i Castel Sant´Angelo och söker en tillflykt i Sant´Andrea della Valle-kyrkan. Han gömmer sig i ett kapell, där hans syster har lämnat kvinnokläder åt honom. Sakristanen fullgör sina sysslor och betraktar under tiden målaren Cavaradossi, som arbetar på en målning av Maria Magdalena. Sakristanen tycker sig se en stor portättlikhet mellan målningen och en dam som ofta besöker kyrkan för att bedja. Cavaradossi bekänner att porträttet har henne som förebild och tar upp en medaljong med ett miniatyrporträtt av hans älskade, sångerskan Floria Tosca, och jämför de båda kvinnorna. För honom är Tosca den enda! Efter det att sakristanen har gjort i ordning en matkorg åt Cavaradossi, lämnar han kyrkan. Angelotti vågar sig nu fram ur kapellet. De båda männen känner igen varandra och Cavaradossi lovar att hjälpa Angelotti, som dock måste gömma sig på nytt när Tosca träder in i kyrkan. När Tosca ser målningen väcks hennes svartsjuka, men Cavaradossi lyckas lugna henne. Så snart Tosca har gått, visar sig Angelotti på nytt. Ett kanonskott från Castel Sant´Angelo tillkännager att man har upptäckt Angelottis flykt. Cavaradossi tar honom med till sin villa för att gömma honom där. Knappt har de hunnit därifrån, förrän kyrkan fylls av folk och sakristanen tillkännager att Napoleon har blivit besegrad. Alla stämmer upp i en lovsång. Mitt i all uppståndelse anländer Scarpia och hans män. När de letar igenom kyrkan för att finna spår efter Angelotti, finner de en solfjäder med markisinnan Attavantis vapen. Scarpia känner igen markisinnans ansiktsdrag på Cavaradossis målning. När Tosca återvänder till kyrkan för att söka upp Cavaradossi, försöker Scarpia, som har upptänts av begär till sångerskan, göra henne svartsjuk med hjälp av solfjädern och målningen. Han försöker vinna Toscas förtroende och smider samtidigt ränker för att göra sig av med rivalen. Tosca lämnar i vredesmod kyrkan och beger sig till Cavaradossis villa för att där ertappa sin älskare och markisinnan på bar gärning. Scarpia låter Spoletta skugga sångerskan.

Akt II.
I Palazo Farnese väntar Scarpia på underrättelser om Angelotti. Han har skickat en biljett till Tosca med en begäran om att hon skall söka upp honom efter konserten. Sångerskan är tvungen att böja sig för den mäktige mannens önskan. Spoletta berättar att de inte har lyckats finna Angelotti, men att de har gripit Cavaradossi på misstanke till medhjälp. Cavaradossi förs in. Han förnekar allt och uppmanar Tosca att göra detsamma. Han förs bort till tortyrkammaren. För att rädda sin älskade förråder Tosca Angelottis gömställe. Cavaradossi förbannar henne. När det oväntat anländer underrättelser om att Napoleon inte har blivit slagen, utan har segrat, jublar Cavaradossi och döms därför till döden. Scarpia köpslår med Tosca: om hon blir hans älskarinna lovar han att Cavaradossi skall bli föremål för en skenarkebusering. Tosca låtsas gå med på hans förslag, men kräver att han också skall ge henne och Cavaradossi ett pass. Scarpia skriver ut passet, men när han försöker omfamna Tosca, sticker hon ned honom. Hon tar passet ur den döde Scarpias hand, men innan hon går därifrån, tänder hon två ljus och lägger ett krucifix på hans bröst.

Akt III.
På en plattform i Castel Sant´Angelo tar Cavaradossi i ett brev avsked av Tosca. Då dyker sångerskan upp med den goda nyheten om att han är fri och endast skenbart skall skjutas. Arkebuseringsplutonen är redan uppställd. Cavaradossi ställer sig utan rädsla vid muren, men skotten är skarpa. Tosca inser att Cavaradossi är död och att Scarpia har bedragit henne. Mordet på Scarpia upptäcks, och när soldaterna kommer springande kastar sig Tosca ned från Castel Sant´Angelos bröstvärn.




Källor:  Opera, Könemann 1999
MusikSök 1998-2005