Spader dam (Pikovaja dama)

Tonsättare: Tjajkovskij, Peter.
Libretto/text: Modest Tjajkovskij efter Alexandr Pusjkins berättelse Spader dam (1834).
Undertitel/nr: opera i tre akter (sju scener)
Uruppförande: 19 december 1890 på Marinskijteatern i S:t Petersburg.
Personer: Herman (tenor), Greve Tomskij (baryton), Furst Jeletskij (baryton), Tjekalinskij (tenor), Surin (bas), Tjaplitskij (tenor), Namurov (bas), Ceremonimästaren (tenor), Grevinnan (mezzo), Lisa, hennes adoptivdotter (sopran), Polina (alt), Guvernanten (mezzo), Masja, kammarjungfru (sopran), Ett befallande barn (talroll); barn, barnjungfrur, guvernanter, ammor, folk som promenerar, gäster, spelare (kör).
Tid och plats: S:t Petersburg i slutet av 1700-talet.


Libretto av Modest Tjajkovskij (tonsättarens bror) efter Pusjkin. Se Grétry.
PM75

Även operett av Suppé.
VäV97

. .
Handling/innehåll:

Akt I.
Scen 1. Sommarträdgården i S:t Petersburg. Det första solskenet lockar ut stadsborna i det fria. Adelsbarnen härmar de vuxna och leker brudar eller soldater. Två officerare, Tjekalinskij och Surin, förundrar sig över en vän, ingenjörsofficeren Herman. Varje kväll beger han sig som åskådare till olika spelhus, men utan att själv spela. De båda officerarna avlägsnar sig och istället infinner sig Herman och greve Tomskij. De möter furst Jeletskij, som presenterar sin fästmö Lisa. I henne känner Herman igen den flicka som han i hemlighet älskar. Men hans kärlek är hopplös, eftersom hon är adoptivdotter till en rik grevinna och han själv är fattig. Tomskij berättar för Herman om grevinnan: hon var en gång en ung skönhet, som var en oförvägen hasardspelerska och som lär ha känt till hemligheten med de tre oslagbara korten. Herman blir fascinerad och vill få reda på hemligheten bakom korten.
Scen 2.
Lisas rum. Adelsflickorna underhåller sig med sång. Lisa lämnas ensam och sörjer sin hopplösa kärlek till Herman. Då uppenbarar sig denne plötsligt för henne och ber henne avgöra hans öde. Hon bekänner honom sin kärlek.

Akt II.
Scen 1.
Stora salen i en adelsmans hus. Jeletskij lägger märke till Lisas motsträvighet och försöker genom att visa ädelmod vinna hennes kärlek. Ett herdespel framförs. Lisa ger Herman nyckeln till sitt rum. När han får veta att vägen till hennes rum leder genom grevinnans, beslutar han sig för att tillskansa sig den gamla hemligheten.
Scen 2. Grevinnans sovrum. Herman gömmer sig. Grevinnan drar sig tillbaka och slumrar in. Herman hotar den gamla damen, som ger till ett skrik och dör. Lisa upptäcker dådet. Herman lyckas inte rättfärdiga sin handling. Han flyr.

Akt III.
Scen 1.
Kasernen. Hermans rum. Lisa har inte gett upp hoppet om Hermans kärlek och ber honom i ett brev om ett rendezvous. Grevinnans vålnad uppenbarar sig för Herman. Han får veta hemligheten med de tre korten, men utan att riktigt begripa. Han hör endast namnen på korten - trea, sjua och ess - men inte kravet om att han måste göra Lisa lycklig.
Scen 2. Nevas strand på vintern. Lisa väntar på Herman. Under ett kort ögonblick uppväcks Hermans bättre jag, sedan övermannas han åter av spelmanin. Lisa kastar sig i floden och dör.
Scen 3. Ett spelhus. Innan hon dog slog Lisa upp förlovningen med furst Jeletskij och denne söker nu sin lycka vid spelbordet. Adelsmännen försöker genom att spela skapa ett lustfyllt ögonblick i deras annars så meningslösa liv. Även Herman bekänner sig nu till detta sätt att leva. Han satsar först på tre, sedan på sju och vinner stora summor. Ingen vågar längre sätta emot honom, endast furst Jeletskij blir hans motspelare i det sista partiet. Herman satsar på ess, men vänder upp spader dam, och från kortet grinar den gamla grevinnans ansikte mot honom. Han förlorar förståndet och tar livet av sig. I Lisas kärlek fanns den mening med hans liv som aldrig uppfylldes.




Källor: Opera, Könemann 1999 ; PM75 ; Väv97
MusikSök 1998-2008