MusikSök
Nashville sound / Countrypolitan

.
Artister/Grupper: Industrial metal
Countrypolitan – en utväxt av 1950-talets Nashville sound tillhör de mest kommersiellt orienterade genrena inom countrymusiken. Nashville sound uppstod som ett sätt att föra ut countrymusik till en bred poppublik. Rörelsen leddes av Chet Atkins, som var chef för RCA:s countrysektion. Atkins skapade ett mjukt, kommersiellt sound som byggde på countryns sångstruktur men inte använde de instrument som var karakteristiska för hillbilly och honky tonk. Han hyrde in studiomusiker och gjorde poporienterade, jazzklingande produktioner. På liknande sätt skapade Owen Bradley sofistikerade, mjukt instrumenterade produktioner, mest framgångsrikt med Patsy Cline. Till slut kom alla skivor som gavs ut i Nashville att vara producerade på det här sättet, och man började också lägga till stråkar och körpartier. På slutet av 60-talet övergick Nashville sound till countrypolitan, som än mer betonade popproduktionen. Lager av keyboards, gitarrer, stråkar och sång lades på för att musiken skulle kunna glida in på popradion, vilket låtarna även ofta gjorde. Soundet dominerade countrylistorna under 70-talet och behöll sin popularitet in på 80-talets början.

.

.
Artister/Grupper: Nashville sound / Coutrypolitan
.
Arnold, Eddy x
Atkins, Chet x
Bare, Bobby x
Bradley, Owen x
Campbell, Glen x
Cline, Patsy x
Dickens, Little Jimmy x
Ford, Terrence Ernie x
Horton, Johnny x
Jones, George x
The Jordanaires x
Lynn, Loretta x
Miller, Roger x
Morgan, George x
Nelson, Willie x
Page, Patti x
Price, Ray x
Reeves, Jim x
Rich, Charlie x
Robbins, Marty x
Tillis, Mel x
Twitty, Conway x
Wells, Kitty x
Wynette, Tammy x

 

Källor: AMG m.fl.
MusikSök 1998-2014