Nashville sound / countrypolitan


Artister/Grupper: Industrial metal
Countrypolitan – en utväxt av 1950-talets Nashville sound tillhör de mest kommersiellt orienterade genrena inom countrymusiken. Nashville sound uppstod som ett sätt att föra ut countrymusik till en bred poppublik. Rörelsen leddes av Chet Atkins, som var chef för RCA:s countrysektion. Atkins skapade ett mjukt, kommersiellt sound som byggde på countryns sångstruktur men inte använde de instrument som var karakteristiska för hillbilly och honky tonk. Han hyrde in studiomusiker och gjorde poporienterade, jazzklingande produktioner. På liknande sätt skapade Owen Bradley sofistikerade, mjukt instrumenterade produktioner, mest framgångsrikt med Patsy Cline. Till slut kom alla skivor som gavs ut i Nashville att vara producerade på det här sättet, och man började också lägga till stråkar och körpartier. På slutet av 1960-talet övergick Nashville sound till countrypolitan, som än mer betonade popproduktionen. Lager av keyboards, gitarrer, stråkar och sång lades på för att musiken skulle kunna glida in på popradion, vilket låtarna även ofta gjorde. Soundet dominerade countrylistorna under 1970-talet och behöll sin popularitet in på 1980-talets början.

.

.
Artister/Grupper: Nashville sound / countrypolitan
.
 
Arnold, Eddy USA
Atkins, Chet USA
Bare, Bobby USA
Bradley, Owen USA
Campbell, Glen USA
Cline, Patsy USA
Dickens, Little Jimmy USA
Ford, Tennessee Ernie USA
Horton, Johnny USA
Jones, George USA
The Jordanaires USA
Lynn, Loretta USA
Miller, Roger USA
Morgan, George USA
Nelson, Willie USA
Page, Patti USA
Price, Ray USA
Reeves, Jim USA
Rich, Charlie USA
Robbins, Marty USA
Tillis, Mel USA
Twitty, Conway USA
Wells, Kitty USA
Wynette, Tammy USA



Källor: AMG m.fl.