Indien

Personer

Introduktion: Indien
(källa: Worlds of Music 1996)

Den kulturella miljön — Musikern

En bakgrundsbild
Föreställ dig inför din inre blick att du släpps ned i den blomstrande storstaden Madras i södra Indien. Under den brännande tropiska solen inramad av stora vita moln i en klar blå himmel, nedanför upprört damm som hänger som en dimma över de asfalterade gatorna, palmer och vitrappade betongbyggnader, skulle du få möta en förrvirrande blandning av element: den till synes kaotiska trafiken, med färgrika lastbilar, bussar, taxi- och personbilar tillsammans med en kaleidoskopisk blandning av cyklar, mopeder, dragkärror, motorcyklar och trehjuliga motoriserade rickshaws. Strömmar av människor, en mänsklig flod, rinner ut från trottoarerna över gatorna. Den tunga lukten av curry sveper genom luften från restauranger och matstånd. Gatuförsäljare sitter vid sina symmetriska arrangemang av armbandsur, matbestick och plastleksaker. Andra bär på bananer, blommor och rullar av vackert färgat tyg i korgar på sina huvuden. En vägkantsastrolog sitter under ett träd. Några meter nedåt gatan (under nästa träd) kan det sitta en skomakare eller cykelreparatör.

Moderna skyskrapor och höghus med lägenheter gränsar till byliknande hyddor av lera och halm. Spaciösa luftkonditionerade biografsalonger och utställningshallar för sidenvaror, motorcyklar, kylskåp och tv-apparater finns intill trånga basarer med små butiker som säljer juveler, parfymer, mattor och kryddor. Stora fabriker som tillverkar allt från datorer till bilar kontrasterar mot de små enkla verkstäderna där traditionella hantverkare arbetar med verktyg och metoder som går många generationer tillbaka.

Där finns andra skärande kombinationer. En oxkärra med massiva hjul knarrar under sin tunga last, en eltransformator. En arbetare i höftskynke med turban som skydd mot solen står för en stund bredvid en affärsman med portfölj klädd i en moderiktig Madison Avenue-kostym och slips. Tusentals år gamla hinduistiska religiösa riter tillägnas en atom-kraftsgenerator. Det gamla och det nya, den inhemska och det assimilerade samexisterar. Det är nästan som om de olika lagren av fyra tusen års historia har frusits - i människor, föremål, trossystem, livsstilar, byggnader - för att finns där samtidigt i en ett oförklarligt nu.

Fakta om Indien är häpnadsväckande. Dess befolkning på över 700 miljoner (en femtedel av jordens befolkning) lever på en yta minder än halva storleken av USA. Där finns femton huvudspråk (de flesta med olika alfabet) och dussintals dialekter. Indiens historia utgör en kontinuerlig tråd som sträcker sig tillbaka till de Indusdals-civilisationens stora städer (3000-1500 f Kr).

Kanske är det tack vare sin geografi - en halvö avskuren från gränsande länder av jungel, öken och de upptornande bergen i Himalaya - som Indien har utvecklat former för liv och kultur som är så specifikt deras egna. Samtidigt finns där, tack vare landets storlek och varierande terräng, stora regionala skillnader. Den största av dessa åtskillnader är den mellan de hindi-relaterade språkgrupperna i norr och de dravidisk-talande folken i söder, en åtskillnade som har sin motsvarighet i de två stilarna av klassisk musik: den nordliga hindustani-stilen och den sydliga karataka-traditionen.

Otaliga influenser har kommit till Indien, de tidigaste var invandringen av ariska folk från Centralasien (som började under 2000-talet f Kr), vars indoeuropeiska språk var besläktat med språken i Europa. De kanske mest betydelsefulla senare influenserna kom från de islamiska erövringarna (från 1300-talet e Kr) och den britternas, som gjorde Indien till "juvelen bland deras kolonier" (1800- och 1900-talen). Kulturella idéer, jämsides med teknologi, kom från var grupp, med ett karakteristiskt mönster har uppstått varje gång: de nya idéerna (och folken) absorberades, assimilerades och smältes in, och utvecklades till slut till en tveklöst indisk syntes.

Inom musiken kan denna syntes och omvandling ses i förhållandet mellan ragor (musikaliska/uttrycksmässiga skalor) och former i Indien och de i Iran och Mellanöstern (den islamiska påverkan), eller i anpassningen av violinen, klarinetten och orgeln - alla spelade på ett otvetydigt indiskt sätt - från engelsmännen.

Konsterna, liksom vetenskap, filosofi och religiöst tänkande, har blomstrat i Indien sedan gamla tider. Mäktiga kungar och mäktiga dynastier byggde tusentals storslagna palats, tempel, borgar, torn, gravar och städer. Indisk skulptur i sten, trä eller brons och indiskt måleri (främst de små miniatyrerna) räknas till de största mästerverken inom världens konst. Den traditionella litteraturen domineras av de två stora episka verken Ramayana och Mahabharata (nedtecknade mellan 400 f Kr och 400 e Kr, men anses ha existerat i muntlig tradition mycket tidigare)

- - -
Worlds of Music 1996 / övers. mk

.
Stilar:
banghra
giddha
indian classic
indian pop
raga
.
Termer och begrepp:
alap
cine music
guru
harikatha bhagavatham
hindustani music
karnataka sangeeta
kriti
panchavadyam
qawwali
raga
sabha
sruti
tala
.
Stränginstrument:
dilruba / hindustani
ektara
esraj / hindustani
gottuvadhyam / karnataka
rudra vina / hindustani
santoor / hindustani
sarangi / hindustani
saraswati veena / karnataka
sarod / hindustani
sitar / hindustani
surbahar / hindustani
tambura / allmän
vina / allmän
vichitra veena / karnataka
violin / allmän
.
Slagverk:
dholak
khanjira
kudam (ghatam)
mridanga(m)
pakhawaj
tabla
thalam
thavil
.
Blåsinstrument:
bambuflöjt / karnataka
bansuri / hindustani
harmonium / hindustani
nagaswaram / karnataka
Shehnai / hindustani
punji (säckpipa; kalebass/rör)
shanku (snäcka)
.
Internetlänkar:
http://www.chandrakantha.com/
http://www.musicindiaonline.com/
http://www.ravishankar.org/
http://www.musicalnirvana.com/
http://www.siplweb.com/indo/asp/
http://fn2.freenet.edmonton.ab.ca/...
 



MusikSök 1998-2016